16 września 2017

Zajęcia dodatkowe

Swoje pasje i umiejętności dzieci mogą rozwijać podczas szeregu zajęć z oferty dodatkowej. Zajęcia te odbywają się popołudniami i są dodatkowo płatne. W tym roku są to:

Gram i śpiewam

zajęcia muzyczno-instrumentalne – raz w tygodniu

Zajęcia skierowane są do wszystkich dzieci, bez ograniczeń wiekowych. Głównym celem zajęć jest aktywizacja dziecka poprzez wspólny śpiew i czynne muzykowanie na instrumentach.
Podczas spotkań dzieci uczą się:

  • czysto śpiewać
  • grać na instrumentach melodycznych i perkusyjnych poprzez zabawy z instrumentami
  • prawidłowej emisji głosu i poprawnej dykcji
  • poczucia wielogłosowości, koordynacji
  • poprawnych ćwiczeń oddechowych
  • ćwiczeń kształcących poczucie rytmu, świadomości metrum, wartości rytmicznych, elementów dzieła muzycznego (agogika, dynamika, faktura, forma, artykulacja)
  • współdziałania w grupie
  • kreować własny język muzyczny, poprzez grę na instrumentach wyrażać różne emocje, spontaniczną ekspresję artystyczną

Śpiew
Jest jedną z podstawowych form ekspresji dziecka, a piosenka najprostszym utworem muzycznym, który dziecko jest w stanie przeżyć, zrozumieć, zapamiętać i odtworzyć.
Dzięki różnorodności charakteru i nastroju śpiewanych piosenek wzbogaca się świat uczuć dziecka, kształtuje się jego postawa estetyczna. Zbiorowy śpiew w grupie przedszkolnej stanowi jedno z pierwszych doświadczeń dziecka we wspólnym działaniu.

Gra na instrumentach perkusyjnych
Dzięki grze na instrumentach kształtuje się wrażliwość dziecka na barwę, rozwija się również poczucie rytmu. Wspólne muzykowanie wpływa na koncentrację uwagi i zdyscyplinowanie, jest też doskonałym środkiem rozwijania sprawności manualnych dziecka.
Do dyspozycji dzieci mamy szeroki wachlarz instrumentów: bum-bum rurki, dzwonki tonowe, bębenki, kołatki, klawesy, tamburyny, janczary, grzechotki, trójkąty i wiele innych.

Kreatywne paluszki

zajęcia plastyczno-techniczne – raz w tygodniu

Dzieci wykonują prace pozwalające im eksperymentować z rozmaitymi materiałami i narzędziami artysty plastyka. Taka aktywność to doskonały trening motoryki małej. Młodzi twórcy, poprzez zmagania z nietypowymi zadaniami, nabierają odwagi, wiary we własną moc sprawczą i pewności siebie.

Gimnastyka korekcyjna

raz w tygodniu

Dzięki jej działaniu możliwe jest korygowanie wad postawy we wczesnym okresie ich powstawania. Pełni ona również funkcję profilaktyczną i na zajęcia powinny uczęszczać także dzieci, u których nie wykryto wad postawy. Kolejnym celem gimnastyki korekcyjnej jest poprawa sprawności fizycznej dziecka. Osiągane jest to poprzez stosowanie gier i zabaw ruchowych z elementami korektywy oraz opowieści ruchowych, które stymulują pamięć, koncentrację czy spostrzegawczość dziecka.
Na zajęciach wzmacniane są mięśnie posturalne, w głównej mierze mięśnie grzbietu i brzucha, odpowiedzialne za utrzymywanie prawidłowej postawy ciała oraz mięśnie podeszwowe stóp w celu zapobiegania występowania płaskostopia.

Zajęcia przyrodnicze

raz w tygodniu

Pan Arkadiusz Szaraniec – Mówiąc o przyrodzie wokół nas – zaraża swoją pasją.

Celem zajęć jest inspirowanie i zachęcanie dzieci do samodzielnego odkrywania otaczającego ich świata.
Dzieci są wspaniałymi obserwatorami. Oglądanie ptaków, roślin, owadów, różnych niby zwyczajnych zjawisk nie tylko uczula na piękno, ale też w w najbardziej naturalny sposób rozwija chęć rozumienia obserwowanych zjawisk z najbliższego otoczenia.

Zajęcia nie mają formy wykładu czy prelekcji, zaś za każdym razem są zaproszeniem do obserwowania i doświadczania choćby najprostszych zjawisk w naturze.

  • Po co trawa rośnie?
  • Skąd i dokąd płynie Wisła? Co w niej i dzięki niej żyje? (temat rzeka z ogromym potecjałem na zajęcia w plenerzez racji bliskiego sąsiedztwa)
  • Dlaczego ptaki śpiewają i jak pomagają ludziom?

Odpowiedź na takie pierwsze pytania uruchamia rzekę następnych pytań, odpowiedzi i odkryć.

Informacje przekazywane na zajęciach są unikalne – nie jest to powtórzenie wiadomości z książek czy internetu, ale są wiedzą wynikająca z obserwacji przyrody – rownież tej dzikiej przyrody w Warszawie.

  • czy wiecie, że przy Moście Poniatowskiego w Warszawie żyją bobry?
  • czy wiecie, ze małe sarniątko ma nóżki grubości ołówka i śmiertelnie boi się naszych psów?

Zajęcia prowadzone są w różnyc formach:

  • w plenerze – np. w warszawskich parkach, nad Wisłą, na Mazowszu, a także podczas kilkudniowych wyjazdów do Puszczy Białowieskiej oraz w inne regiony Polski, które poznał podczas swoich wielu swoich wypraw (Świętokrzyskie, Podlasie, Bieszczady, Jura Krakowsko-Częstochowska) w poszukiwaniu „alchemii natury i kultury”
  • na terenie przedszkola lub szkoły
    • z wykorzystaniem doświadczenia zdobytego w teatrze – np. lalki pacynki czyli plastyczne maski nakładane na dłoń, oraz rzeźby ptaków w skali 1:1,
    • przy użyciu takich pomocy jak plakaty, plansze i wielkie mapy rozkładane na trawie lub rozwieszane na krzakach

Do tak prowadzonych warsztatów oprócz technik teatralnych (np. tworzenie masek), włącza także zabawy literackie (rymowanki, tworzenie własnych nazw) i plastyczne, konkursy, quizy, podchody oraz własne scenariusze gier zespołowych i terenowych, które znakomicie uzupełniają program nauczania. W tym celu wykorzystuje swoje zdjęcia i artykuły publikowane w różnych czasopismach („Polityka”, „Przegląd”, Charaktery” a także w miesięczniku „Stolica” w którym pisze stały cykl „Zwierzę w mieście”) oraz wiele utworów literackich i opracowań historycznych ,ale zawsze w bardzo przystępny sposb – zabawy i gawędy, a nigdy wykładu!

Pan Arkadiusz pokaże dzieciom i nauczycielom oblicze naszego miasta – Warszawy, jakiego jeszcze nie znały!
Słuchając Pana Arkadiusza, dowiecie się, że Warszawa ma równie ciekawą florę i faunę jak Puszcza Białowieska!

Robotyka

raz w tygodniu

Lego Maszyny Proste oraz Lego Konstrukcje to zestawy klocków, idealne dla przedszkolaków. Składają̨ się z dużych kolorowych części, a także specjalnych kół, zębatek i przekładni. Umożliwiają̨ budowę̨ i pomagają̨ zrozumieć jak działają różne konstrukcje i przedmioty znane z codziennego użytku. Budujemy np. huśtawkę, hokeistę, most, wieże i wiele innych przy użyciu kart pracy. Zajęcia Lego Education uczą pracy zespołowej i gwarantują dobrą zabawę jednocześnie dostarczają wiedzy na temat otaczającego nas świata, wprowadzają dzieci w świat nauki, robotyki, techniki i konstruowania.
Przy pomocy zestawów klocków Maszyny Proste lub Konstrukcje, uczestnicy w parach wspólnie budują daną maszynę lub konstrukcję, pomagają im w tym kolorowe karty pracy, czyli instrukcje, które mają na celu pobudzać uczestników do samodzielnego myślenia. Po zbudowaniu modelu, dzieci wykonują ćwiczenia edukacyjne w oparciu o stworzone budowle.

Piłka nożna

raz w tygodniu

Zajęcia ruchowe z piłki nożnej prowadzone są w formie zabawowej z wykorzystaniem piłek gąbkowych bezpiecznych dla młodych adeptów piłkarskich. Celem zajęć jest podniesienie kondycji fizycznej dziecka, poprawa koordynacji ruchowej, zachęcenie do aktywnego spędzania czasu wolnego oraz integracji z rówieśnikami.
Zajęcia prowadzone są z podziałem na grupy wiekowe. Wielkość grupy zależy od warunków lokalowych przedszkola (od 6 do 12 osób).

Nauka pływania

raz w tygodniu

Pływanie jest jedną z form ruchu, która pozwala nam na relaks, wyładowanie emocji, a niekiedy przetrwanie. Naukę pływania można rozpocząć w każdym wieku, a im młodsze dziecko tym nauka przychodzi łatwiej. Pływanie w wieku przedszkolnym wskazane jest ze względu na aspekt zdrowotny – wszechstronne, korekcyjne oddziaływanie na organizm dziecka, koryguje wady postawy oraz hartuje organizm, wpływa korzystnie na rozwój psychoruchowy i emocjonalny, poprawia koordynację ruchową. Zajęcia prowadzone są z podziałem na grupy wiekowe i umiejętności pływackie.
Zajęcia odbywają się na obiekcie KBR „Muszelka” przy ulicy Balkonowej. Dzieci pływają na „wypłyconym” i poszerzonym torze, co pozwala na bezstresową naukę techniki pływania. Na jednego instruktora przypada maksymalnie 4 dzieci. Organizator zajęć zapewnia bezpieczny transport na zajęcia i powrót do placówki.

Sensoplastyka ®

raz w miesiącu

Zajęcia służą przede wszystkim usprawnianiu motoryki małej. Poprzez zabawę dziecko ćwiczy ruchy dłoni i palców, które pod wpływem odpowiednich stymulacji – stają się bardziej precyzyjne. Dziecko krok po kroku nabywa umiejętności manipulowania przedmiotami, posługiwania się nimi, rysowania, wycinania, lepienia z plasteliny i w końcu pisania. Dobrze rozwinięta motoryka mała umożliwia także dziecku stawanie się bardziej samodzielnym na co dzień. Na zajęciach ćwiczymy również koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację, obustronną koordynację oraz planowanie motoryczne. Zajęcia prowadzone są przez Justynę Olender – terapeutę pedagogicznego.

Balet

raz w tygodniu

Każda mała dziewczynka marzy o tym by poruszać się z gracją baletnicy. Dla dziecka lekcje baletu to spełnienie marzeń, dla rodzica natomiast inwestycja w przyszłość dziecka. Staramy się sprawić, aby każda dziewczynka poczuła się jak mała księżniczka. Zajęcia kształtują wyprostowaną postawę ciała, jego gibkość, czyniąc sylwetkę smukłą. Dziecko uczy się poruszać z gracją i kontroli własnego ciała.

Dziewczynki poznają:

  • pierwszą, drugą i piątą pozycję nóg
  • pierwszą, drugą i trzecią pozycję rąk
  • arabesque, passe, ronde de jambe, develope i wiele innych pozycji baletowych

„Lekkość motyla, gracja baletnicy, elastyczność akrobaty …
… to właśnie jest gimnastyka artystyczna”

Zajęcia z gimnastyki rozpoczynają się solidną rozgrzewką, która ma na celu przygotowanie całego organizmu do akrobatycznego wysiłku. Dzieci będą uczyć się takich elementów jak mostki, przewroty w przód, w tył, stanie na rękach, stanie na głowie, a z czasem przejścia w przód, potocznie nazywanych „gwiazdd” i innych. Wszystkie niebezpieczne elementy, np. stanie na rękach, będą odbywać się przy asekuracji instruktora. Nie ominie nas także rozciąganie, które jest kluczowym elementem gimnastyki artystycznej.

Zajęcia od 5 r. ż. po konsultacji z instruktorem, który określi gotowość dziecka do danych zajęć.